Copywriter idealny – jakie powinien mieć cechy i jakiego wybrać do współpracy?

Content marketing to jedno z najchętniej wykorzystywanych narzędzi promocji marki oraz komunikacji z jej klientem. Aby spełniał swoje zadanie potrzeba dobrej jakości, różnorodnych treści, które są zrozumiałe i – co najważniejsze – interesujące dla odbiorców. Za ich przygotowanie odpowiada copywriter, nasz twórca contentu.

Jakimi cechami powinien charakteryzować się copywriter idealny? – o tym przeczytasz w poniższym tekście.

Copywriter – czym właściwie się zajmuje?

Jeszcze do niedawna zawód copywritera był kojarzony wyłącznie z tworzeniem haseł reklamowych, czy scenariuszy reklam TV. Wraz z ewolucją w marketingu i boomem na tworzenie stron internetowych oraz blogów copywriterzy zaczęli zajmować się tworzeniem dłuższych treści na zlecenie. Kiedy marketing zmienił się po raz kolejny i wkroczyliśmy w erę digital, copywriterzy po raz kolejny dostosowali się do panujących trendów i zaczęli tworzyć content pod social media. I w ten sposób obecny copywriter tworzy nie tylko slogany i hasła reklamowe, treści na strony www, ale też copy do postów, koncepcje grafik, scenariusze video oraz infografiki.

W zdigitalizowanym marketingu rola copywritera znacznie wzrosła. Poprzez kreowany przez niego content wpływa on na budowanie świadomości marki oraz zaangażowania odbiorców. A odbiorca jest dziś wymagający i otoczony różnymi rodzajami treści, dlatego te, które tworzy copywriter idealny muszą przekłuwać uwagę i dawać coś unikatowego. Odgrywa to ogromną rolę w procesie zakupowym, ale też wpływa na wizerunek marki.

Jakiego copywritera wybrać do współpracy?

Choć zabrzmi to trywialnie, copywriterem może zostać każdy. Jeśli umiesz i lubisz pisać, wystarczy Ci dostęp do Internetu, komputer oraz trochę wolnego czasu. Copywriterami są zarówno osoby, które „piszą po godzinach” ale i takie, które zajmują się zawodowo wyłącznie pisaniem. Można by długo rozważać czy lepszym copywriterem jest osoba specjalizująca się wyłącznie w danej tematyce (np. student medycyny, który przygotowuje treści medyczne), czy też osoba, która jest w stanie napisać na każdy temat? Jednak odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Tu wchodzi to kultowe i kluczowe marketingowe sformułowanie – to zależy!

Zależy przede wszystkim od… rodzaju treści. Jeśli potrzebujemy eksperckiego tekstu na stronę zapewne lepszym rozwiązaniem będzie współpraca z osobą, która na co dzień „siedzi w temacie”. Wyobraźmy sobie, że tworzymy treści na bloga o tematyce health&lifestyle dla drogerii internetowej. Możemy przygotować je we współpracy ze zwykłym copywriterem, który zdobędzie odpowiednią wiedzę poprzez uprzedni research tematu. Możemy jednak stworzyć taki content we współpracy z farmaceutą lub lekarzem, który stworzy go bazując na wiedzy i doświadczeniu, jakie posiada z racji wykonywanego zawodu. Oba rodzaje treści będą OK. Jednak dla odbiorcy większą wartość będzie miał ten wpis blogowy, który opatrzony zostanie podpisem eksperta. Świadomość, że stworzył go – w tym wypadku lekarz bądź farmaceuta – znacznie podniesie rangę oraz wiarygodność tekstu.

Istnieją jednak rodzaje treści, przy tworzeniu których liczy się bardziej znajomość samego medium, w którym działamy. I tak na przykład, tworząc content pod social media, warto wybrać copywritera, który zna i rozumie portale społecznościowe oraz komunikację, jaka ma w nich miejsce. Dzięki temu, jest on w stanie przygotować copy do postów, które odpowiada specyfice danego medium, i które będzie interesujące dla obecnych tam odbiorców. Warto, aby copywriter tworzący komunikację pod social media posiadał doświadczenie w różnych branżach.

Copywriter idealny – specjalista, czy znający się na wszystkim?

Czy copywriter powinien specjalizować się w jednej tematyce, a może posiadać wiedzę interdyscyplinarną? Często można usłyszeć zarzut, że jeśli copywriter zajmuje się tworzeniem treści na każdy temat to albo jest początkujący, albo nie zna się na niczym – w imię powiedzenia jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Copywriter idealny to taki, który w swojej pracy upatruje szansy na nieustanne uczenie się nowych rzeczy. Jedna z copywriterek powiedziała mi kiedyś, że pisanie na różne tematy nie tylko poszerza jej wiedzę, ale też przeciwdziała zawodowemu „wypaleniu się”. Z perspektywy agencji marketingowej interdyscyplinarność i ciekawość świata to ogromne zalety copywriterów bo zazwyczaj za każdym klientem stoi inna branża i inna historia. Dobrze mieć w swoim zespole copywriterskim osoby posiadające wiedzę na różne tematy.

Ustaliliśmy, że osoba zawodowo zajmująca się tworzeniem treści, podobnie jak dobry marketer powinna nieustannie poszerzać swoje kompetencje i mieć pojęcie na temat różnych branż i dziedzin. Ale jak od każdej reguły i w tym wypadku mamy wyjątek. Jest nim sytuacja, w której copywriterem jest osoba zatrudniona wewnątrz firmy, dla której pisze – wówczas można stwierdzić, że może ona specjalizować się jedynie w jednej tematyce. Nierzadko, można znaleźć wśród pracowników osobę, która będzie w stanie napisać wartościowy tekst i dodatkowo zna doskonale specyfikę funkcjonowania firmy oraz produktów czy usług, które sprzedaje. Przykład: magister farmacji w aptece internetowej, która udostępnia na blogu apteki treści związane ze zdrowiem.

W przypadku, kiedy chcemy, aby treści tworzyła osoba wewnątrz firmy, warto skorzystać z pomocy agencji marketingowej w celu przeszkolenia takiego copywritera-pracownika. Agencja staje się w tym przypadku podmiotem doradczym, audytującym działania contentowe.

Copywriter idealny – jakie cechy powinien posiadać?

Wiemy już, czym się zajmuje, czym kierować się wybierając go do współpracy, ale podsumujmy jeszcze jakie cechy powinien posiadać copywriter idealny?

Osobiście we współpracy z copywriterami cenię najbardziej dwie rzeczy – terminowość oraz jakość. Copywriter, który zobowiązuje się do zrealizowania zlecenia w danym terminie po prostu musi tego terminu dotrzymać. Oczywiście, zdarzają się sytuacje wyjątkowe, na które nie mamy wpływu, ale ważne, aby nie zdarzały się zbyt często. Z kolei poprzez jakość rozumiem każdorazowe przygotowanie się do tworzenia contentu, poprzez wykonanie researchu i „wczucie się” w temat. Wartościowy tekst to taki, podczas przygotowania, którego copywriter nie poszedł na skróty. W tworzeniu contentu ma miejsca na lanie wody.

Ponadto copywritera idealnego powinny charakteryzować także:

  • Umiejętność kreatywnego myślenia oraz „ubierania myśli w słowa” w sposób jasny i czytelny dla odbiorcy;
  • Umiejętność zrozumienia potrzeb konsumentów;
  • Posiadanie bogatego zasobu słów oraz umiejętność pisania tekstów sprzedażowych w nienachalny sposób;
  • Znajomość marketingu, reklamy, najnowszych trendów z nimi związanych;
  • Posługiwanie się językiem korzyści;
  • Chęć ciągłej nauki i brak oporów przed nowymi tematami.

Nie zapominajmy o najważniejszym – pisanie musi sprawiać copywriterowi przyjemność. Tworzenie contentu pod presją czasu i tematu nie przekłada się na dobrą jakość stworzonych treści.

Podsumowanie

Przyjrzeliśmy się sylwetce copywritera idealnego, co mam nadzieję ukazało, jak bardzo ważną rolę odgrywa on w marketingu internetowym i tworzeniu contentu. Liczę też, że udało mi się obalić mit dotyczący copywriterów specjalizujących się w różnych tematach. Interdyscyplinarność jest tu ogromną wartością. Niewątpliwie warto wyrabiać w sobie specjalizacje przy jednoczesnym niezamykaniu się na nowe tematy. A więc wciąż drążyć i dociekać, poznawać nowe branże i nowe historie. A następnie umiejętnie przenieść to na tworzony content.

Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, która już w trakcie studiów zdobywała pierwsze doświadczenia zawodowe w marketingu internetowym, z naciskiem na komunikację w social media. Przez kilka lat związana była też z branżą farmaceutyczną, gdzie tworzyła reklamy telewizyjne, radiowe i prasowe dla leków i suplementów diety, a także odpowiadała za tworzenie treści dla jednej z wiodących aptek internetowych. Pomysłodawczyni Twórców Contentu i pasjonatka działań w internecie. Prywatnie entuzjastka zdrowej diety, aktywności fizycznej i miłośniczka psów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O nas​

Twórcy Contentu to platforma sprzedażowa oferująca zakup pojedynczych treści dla Twojej marki. Kup tekst na stronę internetową, bloga czy do social media!

Godziny pracy

Pon – pt: 8:00 – 17:00

Pozostańmy w kontakcie

Biuro

Jagny 14, Warszawa

Telefon

© 2024 TworcyContentu.pl