Blog czy poradnik? Co ma większe znaczenie dla e-commerce?

Jeśli działasz w branży e-commerce na pewno zdajesz sobie sprawę z tego jak ważny dla sklepów internetowych jest content marketing. Jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi wspierających e-sklepy w budowaniu contentu są blogi. Dla przeciętnego odbiorcy nie ma dużej różnicy, czy przegląda blog, czy może jednak poradnik. Z reguły wyglądają one podobnie, i mają też tę samą funkcję – dostarczają wartości poprzez zwiększenie wiedzy klienta na dany temat. Przyjrzyjmy się zatem temu, czy dobór tych narzędzi – blog czy poradnik – wpływa na klientów, a zatem popularność sklepu internetowego oraz na wyniki wyszukiwania. Aby dostrzec różnicę pomiędzy blogiem a poradnikiem, rozpocznijmy od ich definicji:

BLOG

Blog to rodzaj strony internetowej zawierającej różnorodne, zazwyczaj uporządkowane chronologicznie wpisy o określonej tematyce. Nazwa blog pochodzi od angielskiego wyrażenia web log, oznaczającego dziennik sieciowy. Cechą charakterystyczną blogów jest sekcja komentarzy pod każdym z postów (publikacji), która umożliwia wchodzenie w dyskusję pomiędzy autorem, a czytelnikami. Pierwsze blogi służyły do dzielenia się prywatnymi przemyśleniami czy sytuacjami spotykającymi na co dzień ich autorów. Szybko jednak przekształciły się w narzędzie wykorzystywane w marketingu internetowym, za pomocą którego marki zaczęły docierać do większej ilości odbiorców poprzez polecenia publikowane przez blogerów. Prowadzenie bloga ma również ogromne znaczenie dla SEO. Umożliwia bowiem publikowanie dużej ilości treści, która, jeśli jej autor zadba o odpowiednią jakość, pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie danej strony w wyszukiwarkach.

Blogi umożliwiają:

  • Archiwizację wpisów;
  • Kategoryzację wpisów;
  • Tagowanie wpisów;
  • Komentowanie wpisów przez czytelników.

Ogół blogów traktowany jest jako medium komunikacyjne – noszącą nazwę blogosfery. W blogach najważniejszą funkcję komunikacyjną pełni tekst językowy, choć pojawiają się także materiały graficzne czy nagrania video. Blog może być publikowany samodzielnie przez autora, który posiada całkowitą dowolność w kwestii tematyki treści. Liczy się tylko to, by publikacje były interesujące i angażowały czytelników do dyskusji oraz udostępniania treści dalej (np. na swoich profilach social media).

Post na blogu, czyli wpis charakteryzuje się długością z reguły 300-500 słów. Są to treści pisane swobodnym, potocznym językiem, dzięki któremu są zrozumiałe dla wszystkich czytelników. Pisownia oraz gramatyka, choć mile widziana, nie jest w przypadku tego rodzaju treści kluczowa. Posty mogą być publikowane z dowolną regularnością, choć dobrą praktyką jest, aby pojawiały się przynajmniej raz w tygodniu. W celu urozmaicenia wpisów blogowych można zawierać w nich materiały graficzne czy video, wokół których tworzy się treści. Posty na blogu ukazują autorski, osobisty punkt widzenia i są pisane w pierwszej osobie liczby pojedynczej.

PORADNIK

Poradnik to rodzaj treści będącej zbiorem wskazówek na temat tego, w jaki sposób warto lub należy postępować w danych okolicznościach. Podobnie jak blogi występują one w sieci w formie strony internetowej. Funkcją poradników jest przekazywanie wiedzy z danej dziedziny. W związku z tym autorem treści poradnikowej powinien być ekspert, prezentujący treści poparte dowodami. I właśnie ta eksperckość treści poradnikowych jest ich wyróżnikiem i zwiększa też znacząco ich jakość. Podstawowym rodzajem treści prezentowanych w poradnikach są artykuły.

Artykuł poradnikowy to jedna z najchętniej czytanych w Internecie treści. Ma to związek z tym, iż użytkownicy poszukujący odpowiedzi na nurtujące ich pytania w artykułach poradnikowych otrzymują najczęściej najbardziej rzetelną wiedzę.

Artykuł może pełnić funkcję informacyjną, opiniotwórczą lub rozrywkową. Jego przeciętna długość to 500-2000 słów (lub więcej). Cechą charakterystyczną – która jednocześnie odróżnia go od wpisu blogowego – jest formalny i profesjonalny ton wypowiedzi oraz formułowanie zdań w 3 osobie. Artykuły są długie, szczegółowe, nasycone informacją i oparte na faktach. Gramatyka i pisownia powinna być w nich bez zarzutu. Każdy artykuł musi mieć redaktora i wydawcę.

Budowa artykułu poradnikowego

Kiedy wiemy już czym charakteryzują się oba narzędzia, zastanówmy się, jakie mają znaczenie w przypadku e-commerce. Czy któreś z nich wykazuje przewagę jako wsparcie sprzedaży w sklepach internetowych?

Post na blogu, czy artykuł w poradniku?

Zarówno posty na blogu jak i artykuły poradnikowe dostarczają informacji i wskazówek dotyczących konkretnych tematów. To, czy na swojej stronie internetowej umieścisz blog, czy poradnik zależy w dużej mierze od przyjętej strategii content marketingowej.

Krótkie wpisy na blogu mogą być bardziej skuteczne, jeśli Twoim celem jest przyciągnięcie i utrzymanie uwagi klientów poprzez umieszczanie w nich ciekawych historii związanych z Twoją marką. Tego typu treści są dobrym sposobem na budowanie relacji z klientami i wyróżnienie marki na tle konkurencji. Mogą one skupiać się na jednym konkretnym temacie związanych z Twoimi produktami lub usługami, a także zawierać wskazówki i porady dotyczące korzystania z nich.

Zalety bloga w przypadku e-commerce

  • Zwiększenie ruchu na stronie – regularne publikowanie wartościowych treści na blogu przyciąga nowych odbiorców do Twojego e-commerce;
  • Wsparcie sprzedaży – wpisy powiązane z ofertą pomagają zrozumieć korzyści produktu i zachęcają do zakupu;
  • Budowanie zaangażowania i możliwość dyskusji w komentarzach;
  • Budowanie relacji z klientami;
  • Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne wpływa na pozycje w wyszukiwarkach.

Z kolei rozbudowane artykuły poradnikowe będą bardziej skuteczne, jeśli Twoim celem jest przede wszystkim pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach i zwiększenie ruchu organicznego. Artykuły opowiadające o temacie w sposób szczegółowy i kompleksowy, pozwolą osiągnąć lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania, ale też przyciągnąć uwagę klientów, którzy szukają dokładnych informacji na temat branży, w której działasz lub produktów jakie oferujesz.

Zalety poradnika w przypadku e-commerce

  • Zwiększenie ruchu organicznego w sklepie dzięki większej widoczności w wyszukiwarkach;
  • Wsparcie sprzedaży – publikacje kontekstowo powiązane z ofertą zwiększają zainteresowanie produktami;
  • Budowanie wizerunku eksperta w branży dzięki rozwiązywaniu problemów, doradztwu i edukacji;
  • Wzrost świadomości marki i budowanie relacji z klientami;
  • Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne wpływa na pozycje w wyszukiwarkach.

W przypadku e-commerce warto też pamiętać o zalecie publikowania różnorodnych treści. Dobrze zaplanowana strategia content marketingowa powinna uwzględniać zarówno krótkie wpisy na blogu, jak i bardziej rozbudowane artykuły poradnikowe, a także inne formy treści, takie jak filmy, infografiki czy poradniki wideo. Dzięki temu Twoja strona internetowa będzie atrakcyjna dla różnych grup odbiorców i pozwoli Ci osiągnąć różne cele.

Pytania, na które warto odpowiedzieć zanim stworzyć blog lub poradnik dla swojego e-commerce:

  1. Jaki jest cel tworzenia poradnika dla e-commerce?
    To nisko kosztowe narzędzie promocji, które pomaga w rozwiązywaniu problemów odbiorcy.
  2. Jaki jest cel tworzenia bloga?
    Przede wszystkim rozrywka oraz budowanie relacji.
  3. Czy zależy Ci na wynikach wyszukiwania?
    Google zdecydowanie chętniej promuje w swoich rankingach treści poradnikowe.
  4. Czy zależy Ci na budowaniu wizerunku marki?
    Tworząc treści poradnikowe wpływamy na umacnianie wizerunku eksperta w danym temacie, a to przekłada się na zaufanie klientów do marki oraz jej produktów.
  5. Czy zależy Ci na budowaniu długotrwałych relacji z czytelnikami?

Regularne publikowanie wpisów blogowych i zachęcanie odbiorców do dyskusji w komentarzach wpływa pozytywnie na relację marka – klient.

Podsumowanie

Czy można jednoznacznie określić, które z narzędzi – blog czy poradnik – będzie lepszym wsparciem sprzedaży w e-commerce? Jak zdążyliśmy się przekonać w powyższym tekście, należy wziąć pod uwagę wiele czynników, a przede wszystkim sprawdzić, które z nich bardziej odpowiada założeniom strategii content marketingowej opracowanej dla konkretnej marki.

Przewagą poradnika jest niewątpliwie rozwiązywanie problemów czytelników. W tym wypadku jako marka zyskujemy w oczach odbiorców – naszych potencjalnych klientów. Dodatkowym atutem e-commerce dostarczającego treści o charakterze poradnikowym jest lepsze postrzeganie ich przez Google, a to oznacza zwiększony ruch na stronie i większą sprzedaż. Blogi z kolei są bardziej swobodne i stanowią sposób nawiązania kontaktu z czytelnikami. Który z nich wybierzesz dla swojej marki?

Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, która już w trakcie studiów zdobywała pierwsze doświadczenia zawodowe w marketingu internetowym, z naciskiem na komunikację w social media. Przez kilka lat związana była też z branżą farmaceutyczną, gdzie tworzyła reklamy telewizyjne, radiowe i prasowe dla leków i suplementów diety, a także odpowiadała za tworzenie treści dla jednej z wiodących aptek internetowych. Pomysłodawczyni Twórców Contentu i pasjonatka działań w internecie. Prywatnie entuzjastka zdrowej diety, aktywności fizycznej i miłośniczka psów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O nas​

Twórcy Contentu to platforma sprzedażowa oferująca zakup pojedynczych treści dla Twojej marki. Kup tekst na stronę internetową, bloga czy do social media!

Godziny pracy

Pon – pt: 8:00 – 17:00

Pozostańmy w kontakcie

Biuro

Jagny 14, Warszawa

Telefon

© 2024 TworcyContentu.pl