Copywriter idealny – jakie powinien mieć cechy i jakiego wybrać do współpracy?
Content marketing to jedno z najchętniej wykorzystywanych narzędzi promocji marki oraz komunikacji z jej klientem. Aby spełniał swoje zadanie potrzeba dobrej jakości, różnorodnych treści, które są zrozumiałe i – co najważniejsze – interesujące dla odbiorców. Za ich przygotowanie odpowiada copywriter, nasz twórca contentu.
Jakimi cechami powinien charakteryzować się copywriter idealny? – o tym przeczytasz w poniższym tekście.
Spis treści
Copywriter – czym właściwie się zajmuje?
Jeszcze do niedawna zawód copywritera był kojarzony wyłącznie z tworzeniem haseł reklamowych, czy scenariuszy reklam TV. Wraz z ewolucją w marketingu i boomem na tworzenie stron internetowych oraz blogów copywriterzy zaczęli zajmować się tworzeniem dłuższych treści na zlecenie. Kiedy marketing zmienił się po raz kolejny i wkroczyliśmy w erę digital, copywriterzy po raz kolejny dostosowali się do panujących trendów i zaczęli tworzyć content pod social media. I w ten sposób obecny copywriter tworzy nie tylko slogany i hasła reklamowe, treści na strony www, ale też copy do postów, koncepcje grafik, scenariusze video oraz infografiki.
W zdigitalizowanym marketingu rola copywritera znacznie wzrosła. Poprzez kreowany przez niego content wpływa on na budowanie świadomości marki oraz zaangażowania odbiorców. A odbiorca jest dziś wymagający i otoczony różnymi rodzajami treści, dlatego te, które tworzy copywriter idealny muszą przekłuwać uwagę i dawać coś unikatowego. Odgrywa to ogromną rolę w procesie zakupowym, ale też wpływa na wizerunek marki.
Jakiego copywritera wybrać do współpracy?
Choć zabrzmi to trywialnie, copywriterem może zostać każdy. Jeśli umiesz i lubisz pisać, wystarczy Ci dostęp do Internetu, komputer oraz trochę wolnego czasu. Copywriterami są zarówno osoby, które „piszą po godzinach” ale i takie, które zajmują się zawodowo wyłącznie pisaniem. Można by długo rozważać czy lepszym copywriterem jest osoba specjalizująca się wyłącznie w danej tematyce (np. student medycyny, który przygotowuje treści medyczne), czy też osoba, która jest w stanie napisać na każdy temat? Jednak odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Tu wchodzi to kultowe i kluczowe marketingowe sformułowanie – to zależy!
Zależy przede wszystkim od… rodzaju treści. Jeśli potrzebujemy eksperckiego tekstu na stronę zapewne lepszym rozwiązaniem będzie współpraca z osobą, która na co dzień „siedzi w temacie”. Wyobraźmy sobie, że tworzymy treści na bloga o tematyce health&lifestyle dla drogerii internetowej. Możemy przygotować je we współpracy ze zwykłym copywriterem, który zdobędzie odpowiednią wiedzę poprzez uprzedni research tematu. Możemy jednak stworzyć taki content we współpracy z farmaceutą lub lekarzem, który stworzy go bazując na wiedzy i doświadczeniu, jakie posiada z racji wykonywanego zawodu. Oba rodzaje treści będą OK. Jednak dla odbiorcy większą wartość będzie miał ten wpis blogowy, który opatrzony zostanie podpisem eksperta. Świadomość, że stworzył go – w tym wypadku lekarz bądź farmaceuta – znacznie podniesie rangę oraz wiarygodność tekstu.
Istnieją jednak rodzaje treści, przy tworzeniu których liczy się bardziej znajomość samego medium, w którym działamy. I tak na przykład, tworząc content pod social media, warto wybrać copywritera, który zna i rozumie portale społecznościowe oraz komunikację, jaka ma w nich miejsce. Dzięki temu, jest on w stanie przygotować copy do postów, które odpowiada specyfice danego medium, i które będzie interesujące dla obecnych tam odbiorców. Warto, aby copywriter tworzący komunikację pod social media posiadał doświadczenie w różnych branżach.
Copywriter idealny – specjalista, czy znający się na wszystkim?
Czy copywriter powinien specjalizować się w jednej tematyce, a może posiadać wiedzę interdyscyplinarną? Często można usłyszeć zarzut, że jeśli copywriter zajmuje się tworzeniem treści na każdy temat to albo jest początkujący, albo nie zna się na niczym – w imię powiedzenia jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Copywriter idealny to taki, który w swojej pracy upatruje szansy na nieustanne uczenie się nowych rzeczy. Jedna z copywriterek powiedziała mi kiedyś, że pisanie na różne tematy nie tylko poszerza jej wiedzę, ale też przeciwdziała zawodowemu „wypaleniu się”. Z perspektywy agencji marketingowej interdyscyplinarność i ciekawość świata to ogromne zalety copywriterów bo zazwyczaj za każdym klientem stoi inna branża i inna historia. Dobrze mieć w swoim zespole copywriterskim osoby posiadające wiedzę na różne tematy.
Ustaliliśmy, że osoba zawodowo zajmująca się tworzeniem treści, podobnie jak dobry marketer powinna nieustannie poszerzać swoje kompetencje i mieć pojęcie na temat różnych branż i dziedzin. Ale jak od każdej reguły i w tym wypadku mamy wyjątek. Jest nim sytuacja, w której copywriterem jest osoba zatrudniona wewnątrz firmy, dla której pisze – wówczas można stwierdzić, że może ona specjalizować się jedynie w jednej tematyce. Nierzadko, można znaleźć wśród pracowników osobę, która będzie w stanie napisać wartościowy tekst i dodatkowo zna doskonale specyfikę funkcjonowania firmy oraz produktów czy usług, które sprzedaje. Przykład: magister farmacji w aptece internetowej, która udostępnia na blogu apteki treści związane ze zdrowiem.
W przypadku, kiedy chcemy, aby treści tworzyła osoba wewnątrz firmy, warto skorzystać z pomocy agencji marketingowej w celu przeszkolenia takiego copywritera-pracownika. Agencja staje się w tym przypadku podmiotem doradczym, audytującym działania contentowe.
Copywriter idealny – jakie cechy powinien posiadać?
Wiemy już, czym się zajmuje, czym kierować się wybierając go do współpracy, ale podsumujmy jeszcze jakie cechy powinien posiadać copywriter idealny?
Osobiście we współpracy z copywriterami cenię najbardziej dwie rzeczy – terminowość oraz jakość. Copywriter, który zobowiązuje się do zrealizowania zlecenia w danym terminie po prostu musi tego terminu dotrzymać. Oczywiście, zdarzają się sytuacje wyjątkowe, na które nie mamy wpływu, ale ważne, aby nie zdarzały się zbyt często. Z kolei poprzez jakość rozumiem każdorazowe przygotowanie się do tworzenia contentu, poprzez wykonanie researchu i „wczucie się” w temat. Wartościowy tekst to taki, podczas przygotowania, którego copywriter nie poszedł na skróty. W tworzeniu contentu ma miejsca na lanie wody.
Ponadto copywritera idealnego powinny charakteryzować także:
- Umiejętność kreatywnego myślenia oraz „ubierania myśli w słowa” w sposób jasny i czytelny dla odbiorcy;
- Umiejętność zrozumienia potrzeb konsumentów;
- Posiadanie bogatego zasobu słów oraz umiejętność pisania tekstów sprzedażowych w nienachalny sposób;
- Znajomość marketingu, reklamy, najnowszych trendów z nimi związanych;
- Posługiwanie się językiem korzyści;
- Chęć ciągłej nauki i brak oporów przed nowymi tematami.
Nie zapominajmy o najważniejszym – pisanie musi sprawiać copywriterowi przyjemność. Tworzenie contentu pod presją czasu i tematu nie przekłada się na dobrą jakość stworzonych treści.
Podsumowanie
Przyjrzeliśmy się sylwetce copywritera idealnego, co mam nadzieję ukazało, jak bardzo ważną rolę odgrywa on w marketingu internetowym i tworzeniu contentu. Liczę też, że udało mi się obalić mit dotyczący copywriterów specjalizujących się w różnych tematach. Interdyscyplinarność jest tu ogromną wartością. Niewątpliwie warto wyrabiać w sobie specjalizacje przy jednoczesnym niezamykaniu się na nowe tematy. A więc wciąż drążyć i dociekać, poznawać nowe branże i nowe historie. A następnie umiejętnie przenieść to na tworzony content.