Jak powinien wyglądać tekst ofertowy?
Oferta powinna sprzedawać – to fakt. Ale żeby tak się stało, musi być ona atrakcyjna dla potencjalnego klienta. Stworzenie skutecznego tekstu ofertowego wymaga nie tylko umiejętności pisania, znajomości zasad marketingu oraz świadomości produktu, firmy i branży. Konieczne jest również wejście w buty odbiorcy. I zrobienie w nich kilku kroków (milowych).
W skrócie:
- Tekst ofertowy musi być przejrzysty – dotyczy to zarówno jego budowy, jak i samej treści.
- Za pomocą tekstu ofertowego możemy przedstawić klientowi korzyści wynikające z dokonania zakupu oraz zachęcić odbiorcę do działania dzięki skutecznemu CTA.
- Klient często kupuje oczami i pod wpływem impulsu, dlatego tekst ofertowy musi być opatrzony ilustracjami i estetycznie podany, a także wzbudzać emocje.
- Dobra oferta składa się z konkretów, dlatego unikajmy lania wody.
Spis treści
Struktura tekstu ofertowego
Kolejność informacji prezentowanych w tekście ofertowym nie może być przypadkowa. Podobnie jak same informacje. Aby zachęcić klienta do przeczytania całego materiału oraz podjęcia decyzji zakupowej, trzeba przekonać go, że naprawdę warto. Jak to zrobić? Na pewno dobrze jest przestrzegać kilku zasad.
Zarzucanie haczyków w nagłówkach
Za pomocą nagłówków można zarówno zachęcić klienta, jak i go zniechęcić. Naszym najważniejszym celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy i zaintrygowanie go, tak by chciał on czytać dalej. Warto więc używać chwytliwych haseł oraz CTA (wezwanie do działania). Precyzyjny nagłówek powinien jasno sugerować, czego dotyczy tekst znajdujący się pod nim. Ciekawie i bez lania wody – krótko, zwięźle i na temat. Z szacunkiem dla czasu klienta.
Podawanie najważniejszych informacji już na początku
To, co najważniejsze, powinno znaleźć się na górze strony – nie czekaj z crème de la crème do dania głównego, a już na pewno nie do deseru. Część odbiorców prawdopodobnie nie dotrze nawet do połowy obiadu… chyba że coś ich zaintryguje, przyciągnie ich uwagę, przekona do dalszej degustacji. Jak najszybciej przedstawmy więc szczegóły na temat firmy i produktu, którego dotyczy tekst ofertowy, a także dane kontaktowe oraz informacje o ewentualnych promocjach czy limitowanych okazjach. Jedynym sposobem, by zaktywizować potencjalnego klienta, jest jak najszybsze przekonanie go, że warto poświęcić czas na poznanie produktu, że inwestycja się opłaci, a tak dobra okazja prędko się nie powtórzy.
Przedstawianie korzyści klienta, nie własnych
Nie skupiajmy się na naszych zaletach, których na pewno mamy wiele. Odbiorcy nie interesuje, jak świetna jest nasza oferta, ale to, co dzięki niej zyska. Dlatego w tekstach ofertowych powinniśmy skupić się na zaprezentowaniu wszystkich korzyści. Najlepiej bardzo konkretnych, takich jak niższa cena, limitowana edycja, szybki czas realizacji usługi lub inne aspekty dające nam przewagę nad konkurencją. Nasza propozycja tylko wtedy zainteresuje potencjalnego klienta, jeśli przekonamy go, że trafiła mu się wyjątkowa okazja.
Zachęcanie do działania – CTA
W tekście ofertowym musimy zachęcać klienta do podjęcia konkretnego działania. „Sprawdź”, „zobacz”, „skorzystaj” – te i inne czasowniki naprawdę działają. Wezwanie do działania musi być konkretne, musi mówić wprost, czego oczekujemy i co należy zrobić, ale również wskazywać na konkretne korzyści (na przykład: „Zarejestruj się, by skorzystać z promocji”). Istotne są jednak – oprócz doboru słów – także umiejscowienie oraz zaprezentowanie CTA. Wezwanie do działania warto umieszczać w różnych miejscach na stronie, tak by klient w każdej chwili mógł znaleźć odsyłacz – zanim zdąży się rozmyślić.
Podkreślanie przewagi nad konkurencją
Nasz produkt jest bezkonkurencyjny? Nasza marka wyróżnia się na tle innych? Aby klient o tym wiedział, musimy go o tym poinformować. Jeśli waha się pomiędzy naszą ofertą a ofertą konkurencji, powinniśmy zrobić, co w naszej mocy, aby udowodnić, że lepiej wybrać właśnie to, co zaproponowaliśmy my. A więc wskazać wszystkie korzyści, których nie zagwarantuje mu konkurencja. Doskonale sprawdzą się tutaj autentyczne dowody na wyjątkowość produktu, usługi czy firmy, w tym badania, statystyki oraz opinie zadowolonych klientów.
Estetyczne prezentowanie oferty
Tekst ofertowy nie może być zbitym blokiem tekstu, dlatego doskonale sprawdzają się krótkie akapity, wyróżnienia, punktory, a przede wszystkim zdjęcia, grafiki czy ilustracje. W końcu decyzje bardzo często podejmujemy oczami – estetyczna strona i atrakcyjna prezentacja oferty pomogą nam przekonać klienta, że warto nam zaufać, że oferujemy usługi na naprawdę najwyższym poziomie.
Skuteczny tekst ofertowy to…
- …przejrzysta struktura. Tekst ofertowy musi być podzielony na akapity opatrzone nagłówkami, bogato ilustrowany, estetyczny i zachęcający do lektury. Dlatego wyróżnienia w postaci punktorów, kolorów oraz infografik zawsze są mile widziane.
- …emocje. To one rządzą ludźmi, a szczególnie konsumentami. Dlatego w tekście ofertowym musi się dużo dziać, klient nie powinien pozostać obojętny na naszą propozycję. A już na pewno nie może się z nią znudzić! Dzięki emocjom aktywizujemy czytelnika, budujemy relacje z nim i zachęcamy go do podjęcia działania.
- …prosty język. Nie przesadzajmy z branżowym żargonem ani skomplikowanym słownictwem – to się nie uda. Podczas tworzenia oferty nie możemy zapominać, że piszemy dla ludzi, a ludzie są przecież różni. Dlatego aby mieć pewność, że dotrzemy do każdego z nich, używajmy krótkich zdań, nie lejmy wody i podawajmy przykłady, które pomogą klientowi zobaczyć w głowie to, o czym czyta.
- …spojrzenie na produkt okiem klienta. Pamiętajmy, że odbiorcę interesują jego korzyści, a nie nasze zyski. To klient musi być w centrum uwagi. A jeśli ma wątpliwości, musimy zrobić wszystko, by przekuć je w pewność – że warto nam zaufać.
- …widoczny CTA. Niezdecydowanemu odbiorcy trzeba pomóc podjąć decyzję. Im bardziej i im dłużej klient się waha, tym mniejsza jest szansa, że zdecyduje się na zakup lub zamówienie usługi. Dlatego tak ważne jest wezwanie do działania, które motywuje do skorzystania z oferty od razu.
- …konkrety. Bez lania wody. Krótko, zwięźle i na temat. Klient chce poznać nasz produkt, a nie przebijać się przez kolejne długie zdania, które i tak nie wnoszą do tematu niczego nowego.
Podsumowanie
Tekst ofertowy to treść pełna konkretów, prezentująca markę z jak najlepszej strony, wzbudzająca w kliencie emocje oraz zachęcająca do działania. Dzięki kilku prostym zabiegom można stworzyć naprawdę skuteczny tekst, który sprzeda praktycznie każdy produkt i każdą usługę. Aby to się udało, musimy spojrzeć na ofertę z perspektywy klienta i dobrze zrozumieć jego potrzeby oraz oczekiwania.