Czy copywriterzy mogą czuć się zagrożeni przez AI?

Czy technologia kiedyś zastąpi człowieka? A może pewnym branżom nic nie zagraża? Lub – wprost przeciwnie – niektóre z nich są skazane na całkowitą automatyzację? Te pytania stawia sobie dziś wiele osób. W 2023 rok weszliśmy bowiem z przytupem, a z każdym kolejnym dniem coraz mocniej czujemy na karku oddech robotów wykorzystujących sztuczną inteligencję. To fakt, że technologia staje się coraz doskonalsza. Ale czy może zastąpić copywritera z całą jego wiedzą, doświadczeniem i kreatywnością?

W skrócie:

  • Jednym z najczęściej omawianych narzędzi AI jest Chat GPT, który zyskuje coraz większy rozgłos, a teksty tworzone przez tę technologię są szeroko komentowane.
  • Według raportu Jak zmienia się branża SEO?  (WhitePress®, 2022) nawet „ponad 60 proc. marketerów i ekspertów SEO wykorzystuje już dzisiaj technologie sztucznej inteligencji do tworzenia contentu”.
  • Narzędzia AI umożliwiają automatyzację pracy, zwiększenie produktywności oraz obniżenie kosztów tworzenia treści. Z drugiej strony nie mają zasad etycznych, nie posługują się tak naturalnym językiem jak człowiek i generują treści w dużej mierze wtórne.
  • AI dla części copywriterów może stać się zagrożeniem, dla wielu z nich może okazać się jednak pomocnym narzędziem, jeśli będą wiedzieli, jak z niego korzystać.

Czy rozwój AI wywoła prawdziwą rewolucję na rynku?

Według raportu Rewriting the Rules for the Digital Age , przygotowanego przez firmę Deloitte, już w 2017 roku nasz styl życia i pracy wyraźnie się zmienił pod wpływem m.in. sztucznej inteligencji. Z czasem – a minęło przecież kilka lat, co w świecie technologii jest równe niemal całym stuleciom! – ta tendencja tylko się pogłębiała. Aż nastał 2023 rok i zaczęliśmy mówić o prawdziwej rewolucji. Chat GPT i inne narzędzia AI szturmem podbijają rynek, a coraz więcej branż zastanawia się, jak to wpłynie na ich funkcjonowanie w przyszłości. Problem uderzył także w copywriterów. Wielu z nich zastanawia się, czy rozwój AI – w tym coraz popularniejszego Chata GPT – wpłynie na liczbę zleceń oraz jakość tekstów na rynku. Czy przedstawiciele tej branży mają powody do obaw?

Chat GPT – narzędzie przyszłości czy realne zagrożenie?

Chat GPT staje się coraz powszechniejszym rozwiązaniem. Do jego popularyzacji paradoksalnie przyczyniają się osoby, które są wobec niego sceptyczne lub które mogłyby (przynajmniej w teorii) zostać przez nie zepchnięte na branżowy margines. Wielu specjalistów w dziedzinie marketingu czy dziennikarzy sprawdza i komentuje działanie Chata GPT. I nie ma w tym nic dziwnego – w końcu język „wroga” znać trzeba. Zdania na temat przydatności narzędzia są podzielone. Część osób uważa, że sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić copywritera, ponieważ nigdy nie będzie myśleć jak człowiek, nie rozwinie kreatywności, będzie generować wtórne teksty i popełniać błędy. Część twierdzi natomiast, że AI w krótkim czasie wyeliminuje z rynku niewyspecjalizowanych copywriterów, piszących teksty zapleczowe – takie, które AI wygeneruje szybciej (i, co kluczowe, taniej). Jeszcze inna grupa uważa, że rozwiązania takie jak Chat GPT mogą ułatwić i przyspieszyć pracę, a więc nie są konkurencją, jeśli oczywiście copywriterzy nauczą się wykorzystywać tę technologię we właściwy sposób. Kto ma rację? Odpowiedź poznamy, gdy minie więcej czasu.

AI w pracy copywritera – hit czy kit?

Jak pisze WhitePress®, rozwój sztucznej inteligencji jest nieunikniony, a samo narzędzie ma stawać się coraz lepsze, również w kwestii naturalności języka. Badanie przeprowadzone przez tę firmę, opisane w raporcie Jak zmienia się branża SEO? , wykazało, że nawet 6 na 10 osób pracujących w branży marketingowej oraz specjalizujących się w SEO wykorzystuje AI w tworzeniu treści.

Czy AI może być pomocne podczas pisania?

W wielu przypadkach zdecydowanie tak. Na pewno jest w stanie wygenerować treści nieróżnorodne tematy w bardzo krótkim czasie – o wiele szybciej niż copywriter, który musi wykonać reserach, stworzyć plan tekstu, napisać go i poprawić. Sztuczna inteligencja umożliwia też zautomatyzowanie procesu pisania, ponieważ może m.in. szybko wygenerować podsumowanie materiału czy wstęp do niego. Przyspieszy pracę copywritera również wtedy, gdy wyszuka tematy czy wygeneruje słowa kluczowe. Czy jest to więc prosty sposób na zwiększenie kreatywności i produktywności, na optymalizację, a także na zaoszczędzenie czasu i środków?

Wady programów bazujących na sztucznej inteligencji

Choć wszystko to brzmi jak przepis na szybki i tani sukces, musimy mieć świadomość wad takich rozwiązań. Po pierwsze, sztuczna inteligencja nie wszystko napisze dobrze. Możemy nauczyć ją zasad poprawności językowej, ale nie dostrzeże ona wielu kontekstów i niuansów. A to może wpłynąć na czytelność i poprawność treści. Po drugie, AI nie może przestrzegać zasad etycznych, ponieważ nie jest człowiekiem. Całkowite zawierzanie technologii treści poruszających delikatne lub kontrowersyjne tematy może więc być ryzykowne. Dlatego wydaje się, że – przynajmniej na razie – kontrola ludzi jest niezbędna.

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić copywritera?

W przynajmniej części przypadków – na pewno. Sztuczna inteligencja szybko generuje masę tekstów, np. opisów produktów. To pomoże uniknąć problemu z double contentem oraz pozwoli zaoszczędzić czas – zamiast pisać pięćdziesiąt podobnych opisów i szukać tysiąca synonimów, copywriter będzie mógł skupić się na tworzeniu treści specjalistycznych lub wykonywaniu innych zadań. Dlatego ryzyko, że AI stanie się poważną konkurencją dla przynajmniej części copywriterów, wzrasta tym bardziej, im lepiej rozwijają się narzędzia. Mimo wszystko jednak wiele osób stawia na specjalizację – im bardziej wyspecjalizowany copywriter, tym większą ma wiedzę na dany temat i tym trudniej go zastąpić. Szczególnie że jakość jego tekstów działa na jego korzyść. Podobnie jak doświadczenie i baza klientów, którzy nie będą chcieli rezygnować ze współpracy ze specjalistą, nawet jeśli wiąże się to z większymi kosztami.

Z drugiej strony sytuacja na rynku jest trudna, a wzrost inflacji oraz coraz wyższe koszty prowadzenia działalności i życia w ogóle mogą zmuszać wiele firm do poszukiwania oszczędności. Gdy w grę wchodzą finanse, nawet renoma copywritera może nie wystarczyć, jeśli roboty dostarczą więcej treści taniej i szybciej (a czy lepiej, to się okaże). Dlatego na pytanie postawione w tytule ciężko odpowiedzieć jednoznacznie. Czy czeka nas zalew wtórnych, kiepskich treści wygenerowanych automatycznie i niezweryfikowanych przez specjalistę? Czy przeciwnie – na rynku zostaną tylko najlepsi, którym sztuczna inteligencja nie zagrozi? A może powinniśmy spojrzeć na przyszłość branży optymistycznie i potraktować narzędzia AI nie jako zagrożenie, ale jako ułatwienie? Czas pokaże.

Źródła:

1. Jak zmienia się branża SEO? Raport WhitePress 2022, online: https://media.lightscape.pl/klienci/3909/aktualnosci/pr/766337/raport-whitepress-2022-jak-zmienia-sie-seo-specjalisci-wskazali-3-kluczowe-elementy, dostęp: 28.02.2023.

2. Rewriting the Rules for the Digital Age (raport), Deloitte Global Human Capital Trends 2017, online: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/About-Deloitte/central-europe/ce-global-human-capital-trends.pdf, dostęp: 28.02.2023.

Copywriterka, redaktorka językowa, korektorka. Absolwentka Studium Europy Wschodniej UW, studiów podyplomowych z redakcji językowej tekstu oraz kursów związanych z poprawnością językową, pracą redaktorską i mediami społecznościowymi. Zawodowo związana z jedną z agencji marketingowych, dla której tworzy treści, oraz kilkoma wydawnictwami, dla których wykonuje redakcje językowe i korekty książek. Książki czyta w ramach pracy i po pracy, ale uwielbia również podróże (nie tylko literackie), gotowanie i kawę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O nas​

Twórcy Contentu to platforma sprzedażowa oferująca zakup pojedynczych treści dla Twojej marki. Kup tekst na stronę internetową, bloga czy do social media!

Godziny pracy

Pon – pt: 8:00 – 17:00

Pozostańmy w kontakcie

Biuro

Jagny 14, Warszawa

Telefon

© 2024 TworcyContentu.pl